Wednesday, February 02, 2011

.:: MACAM BAGUS ::.

Eeeeeeeeeeeeee.....
bla aku tringat je kat minah senget ni...
rasa darah trus je naik kat muke...
mnyampah..meluat..
uuuwweeeekkkkkk....

Ade ke patut bla nampak aku je
pndang atas bawah...atas bawah..smpai nak juling bijik mate dia..
mcm x puas hati...jeles kot...
ape yg aku pakai..aku buat smua nak lorat...
ko jaga je diri ko sudey...
huhuhuhu...
:)

Dah cara aku mcm ni...
dan aku x perlu pura2 untuk jadi orang lain...
n xkn ssekali aku harus ikut style ko...
harap maklum..
:)

Pnah la 1 hari tu...
aku dok lpak dgn mereka2...
pastu siap nak ckp kuat2...
yg dia mcm paling bagus je kat tmpat keje dia...padahal kuli jerk..
nak mnunjukkn yg dia garang n ade kuasa nk marah2 
n tggi suara kat org lain..
even org tu lebih tua drp dia..
smpaikan pkcik tu da lama keje ttb brhnti dsbbkan mulut dia..
yg leser sakan...mnjatuhkan maruah org lain...
x trpk ke anak bini org tu nak makan ape...
xd ati pewot ke ekau...
kekadang aku kesian..knapa melayu dgn melayu msti jd mcm ni...
tgk cina sifat prkauman dia mcm mna...
knp kite x leh nak contohi ek..
ttb nak kongsi 1 cerita benar..
abg ipar aku guru skola cina..tp abg ipar aku melayu..
ade buat rombongan plajar2 sek ren cina..g mana entah..
ttb kat tpi2 jalan tu ade org2 mlayu n cina jual barang..
budak2 cina ni dok belek2 kat kdai mlayu..
then kawn budak cina ni nak bli la barang tu sbb kat kadai mlayu tu je yg cantik..
bebudak tu da pilih da..tnggal nak bayar je..
bayangkan...
kawan dia yg lagi soarng tu ckp...dlm bhsa cina..
" jgn beli la..ni melayu yg jual..yg sane tu boleh..(cina) "
tnpa budak2 hingusan tu tahu yg abg ipar aku slagu guru dia ade kat blakng..
abg ipar aku ckp brdesing telinga dia dngr..
tp x leh nak marah kan...
lalu trus bdak2 rombongan tu letak balik n g bli kat kdai cina..
tinggal la kdai mlayu tu kesuraman tnpa pngunjung...
kat situ kite da nmpak..
drp kecik lg budak2 hingusan tu da dterapkan dalam minda
sifat prkauman..tolong bangsa sndri...
jd knp kite yg melayu ni x terapkan dlm minda sifat tolong mnolong..
brjaya same2..senang same2..
sbnarnya ssh kan sikap tu nak ade dalam dri org2 mlayu..
aku pon melayu gak..tp aku cuba menilai..
mna yg baik kite contohi..yg x baik kite jauhi..
brbalik pada cite minah senget ni...
mna sifat tolong menolong especially sifat mghormati org lain dlm dri minah ni..??
hilang dsbbkan gla kuasa..?? tp x naik2 gak pgkat..
atau prasan diri tu da ckup bagus sangat..tp x pon..
huhuhuhu...

HELLOOOO...!!!
bgus ke mcm tu...
tu satu contoh yg baik ke yg nak dbangga2kan..
wlaupn umur minah senget ni atas aku...
tp aku memandang dia jauh rendah di tapak kaki aku..
langsung x professional...
langsung x menunjukkn dia seorang yg educated...
bg aku la...
minah senget ni da buat 1 kesilapan yg dia sndri x sedar...
mgkin niat dia nak org lain pandang tinggi..bagus..garang..brjaya..kat dia..
tp sebenarnya dia telah menunjukkn kebodohannya...
ksian kan...
:)

Ape pn aku hnya diam mndngar..menilai..mnyelidik...
stiap kata2nya..tgkah lakunya..
wlaupn kdng2 aku trkna tempias sindirannya...
tp aku masih trsenyum mmbisu..
ksudahan lpak2 petang itu
aku lemparkan dengan sebuah snyuman..
smbil brkata dgn nada prlahan...
"..kesian.."
:)












2 comments:

  1. memang patut kesian ngan orang macam nih.. haaiihh.. harap die cepat sedar ek.. kesian....

    ReplyDelete
  2. tu la..harap dia cepat sedar...tp rasanya smpai bla2 pon dia ttp mcm tu..huhuhu...

    ReplyDelete